dilluns, 12 d’octubre del 2015

Un frau d'11 milions de cotxes

Un frau d'11 milions de cotxes

Volkswagen s'enfronta a multes multimilionàries per haver trucat els seus vehicles

Els models manipulats donaven un resultat fals en les proves de contaminació, quan en realitat superaven els límits permesos

Les inversions previstes a la planta de Seat a Martorell podrien veure's afectades

El govern espanyol torna a amenaçar Volkswagen amb accions pels motors manipulats

, Barcelona-Nd | 10/10/2015 a les 15:45h
 
Un cotxe Volkswagen circulant a tocar de Manlleu | Adrià Costa
Volkswagen, el major fabricant del món d'automòbils, viu a hores d'ara la seva crisi més gran des de la fi de la Segona Guerra Mundial. Tot plegat per un escàndol de dimensió mundial que va començar encara no fa un mes, el 19 de setembre, quan l'Agència de Protecció del Medi Ambient (EPA) dels Estats Units d'Amèrica va acusar formalment l'empresa automobilística alemanya d'haver trucat part dels seus vehicles amb motor dièsel amb la intenció de falsificar els tests de contaminació.

Segons l'acusació Volkswagen hauria implementat, almenys en mig milió de vehicles venuts als EUA, un software capaç de detectar quan aquest era sotmès a proves de contaminació, limitant l'emissió de gas tòxic per sota del que marcava la reglamentació, mentre que en condicions de conducció normal l'emissió real podia superar fins a quaranta vegades els límits permesos.

Reconeguda la trampa per part de l'empresa, la xifra de cotxes afectats es va disparar en pocs dies fins als onze milions de vehicles, ja que es va admetre que el trucatge s'havia utilitzat també fora del mercat nord-americà i s'havia estès a altres empreses del Grup Volkswagen com Audi i Seat. De fet, afecta vuit milions de cotxes venuts a la Unió Europea, prop de 700.000 dels quals a l'estat espanyol corresponents a les marques Volkswagen, Seat, Audi i Skoda, per aquest ordre.

Les conseqüències van ser fulminants. Caiguda d'un 13% del valor de les accions borsàries i dimissió del president de la companyia, Martin Winterkon el dia 23 de setembre, amb el nomenament de Matthias Muller com a nou màxim responsable dos dies després. A partir d'aquí el gegant automobilístic va anunciar una revisió d'urgència de tots els models afectats, que començaria al mes de gener amb la intenció de finalitzar aquesta operativa a finals del 2016.

Les inversions a Martorell, sobre la taula

En un pla més local també entren al debat les inversions que Volkswagen tenia previstes a la planta de Seat de Martorell així com d'altres arreu del món, ja que una de les primeres mesures de la nova direcció va ser la d'aturar les despeses més enllà de les "urgents i necessàries", per donar prioritat a les revisions i, sobretot, a les sancions astronòmiques que, només en el cas dels Estats Units podrien superar els 16.000 milions d'euros.

El Grup Volkswagen té 600.000 treballadors arreu del món, 22.000 dels quals són de l'estat espanyol, repartits entre les plantes de Seat a Martorell i la de Volkswagen a Navarra. La possibilitat que els 3.300 milions que Volkswagen tenia compromesos a Martorell fins al 2019 siguin retallats ha posat en alerta la filial espanyola, els sindicats i els treballadors, però també els governs català i espanyol. Tant el conseller Puig com el ministre Soria s'han mostrat confiats que les retallades no s'acabin produint, malgrat que l'última paraula la tindrà la direcció alemanya, que de moment ha donat garanties que la inversió a Seat no serà retallada.

La crisi no només posa sobre la taula la continuïtat de la factoria catalana a més de l'evident pèrdua de credibilitat de la marca alemanya, que ha vist com diverses seus han estat escorcollades per obtenir més informació sobre el programa de manipulació, sinó que també ha afectat la qüestió de les ajudes que a l'Estat es donen per comprar cotxes eficients ambientalment a través del programa PIVE, ja que en un primer moment el ministre espanyol d'Indústria, José Manuel Soria, va anunciar la reclamació a Volkswagen del retorn d'aquestes ajudes, però després ho va haver de desestimar ja que els ajuts anaven vinculats a l'emissió de CO2, mentre que el trucatge dels cotxes el que afectava eren els nivells d'òxid de nitrogen. És a dir, que tot i admetre l'estafa per una banda, de l'altra Volkswagen es beneficiarà igualment de les ajudes a l'eficiència energètica. En tot cas però, el ministre espanyol de Justícia, Rafael Català, no ha tancat la porta a una possible reclamació.

Malgrat tot, la supervivència de Volkswagen no sembla estar en perill, ja que la ràpida gestió de la crisi en dos aspectes fonamentals, la destitució fulminant de la cúpula directiva i l'assumpció de culpa amb propòsit d'esmena, fa possible que ara l'empresa tingui capacitat per utilitzar tota la seva influència per recuperar la confiança dels clients, però també, i això té una importància molt més gran, dels governs d'arreu del món.

Volkswagen començarà a revisar els vehicles

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada